Nyhedsarkiv

Advokatundersøgelse af Gable og Husejernes Forsikring iværksættes

08.06. 2017 -   Advokatundersøgelsen af konkurserne i Gable Insurance AG og Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS igangsættes nu.

Kromann Reumert er af bestyrelsen i Garantifonden for Skadesforsikringsselskaber udpeget til at foretage undersøgelsen, og advokat Søren Aamann Jensen vil stå i spidsen for arbejdet. Kommissoriet for advokatundersøgelsen kan findes her.

Advokatredegørelsen forventes at ligge klar inden udgangen af året, og vil blive offentliggjort på Garantifondens hjemmeside.

Ifølge den politiske aftale, som blev indgået i forbindelse med konkurserne i Gable og Husejernes Forsikring i slutningen af 2016, skal advokatredegørelsen fastslå, om nogen har udvist kritisabel adfærd i forbindelse med selskabernes salg af forsikringer i Danmark, og om nogen kan pålægges et ansvar for de eventuelle tab, som konkursen måtte have påført de danske kunder, Garantifonden og eventuelt andre.

Advokatredegørelsen forventes opdelt i en dansk og en udenlandsk del med henblik på at få en hurtigst mulig afdækning af de danske forhold.

Finanstilsynet skal i henhold til den politiske aftale sideløbende kigge nærmere på, om Gable og Husejernes Forsikring eller deres omsætningsled har overtrådt relevante forbrugerbeskyttelsesregler. Denne undersøgelse er iværksat.

Kunder, der har tabt penge som følge af konkurserne, bør ikke afvente advokatundersøgelsen, men selv gøre deres krav gældende hurtigst muligt i konkursboerne efter Gable og Husejernes Forsikring.

Kurator Husejernes Forsikring Assurance Agentur
Søren Aamann Jensen saj@kromannreumert.com
Kromann Reumert’
Sundkrogsgade 5

Kurator Gable Insurance AG
Herbert Wahl  Herbert.wahl@bwb.li
Batliner Wanger Batliner
Am Schrägen Weg 2
9400 Vaduz

Kontaktpersoner vedr. advokatundersøgelse:

Formand, Jesper Rasmussen, Garantifonden for Skadesforsikringsselskaber

Underdirektør, Torben Weiss Garne, Forsikring & Pension

Ændring af garantifondsloven 1. juli 2017

30.05. 2017 - Den 11. maj 2017 vedtog Folketinget ændringer af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber og lov om forsikringsformidling (L 172).  Ændringerne,  der træder i kraft den 1. juli 2017, vedrører især tre områder:

1) Udenlandske selskaber kan blive medlemmer
Med ændringen af garantifondsloven kan  direkte tegnende skadesforsikringsringsselskaber med hjemsted i EU/EØS -  som via filial eller grænseoverskridende tjenesteydelsesvirksomhed tegner forbrugerforsikringer på det danske marked - blive medlemmer af Garantifonden.

Der er tale om et frivilligt medlemskab med mulighed for, at skadesforsikringsselskaber efterfølgende kan udtræde af Garantifonden. Ligeledes kan Finanstilsynet udelukke et frivilligt medlem, hvis forsikringsselskabet ikke overholder lovens regler m.v.

Alle nye medlemmer af Garantifonden skal yde et engangsbidrag til fonden. Engangsbidraget skal betales af forsikringsselskaber, der bliver medlem af fonden efter lovens ikrafttræden den 1. juli 2017. Bidraget fastsættes til 50 kr. pr. police inden for forbrugerforsikringer, som er i kraft på tidspunktet for skadesforsikringsselskabets indtræden i fonden. Ved fastsættelsen af engangsbidraget kan der ske modregning, hvis et forsikringsselskab tidligere har været omfattet af lovens pligt til at yde bidrag til fonden (det årlige bidrag, som blev sat i bero i 2009). Engangsbidraget kan ikke være mindre end 100.000 kr.

Beregningsgrundlaget for engangsbidraget kommer til at fremgå af bidragsbekendtgørelsen (link nederst).

2) Skærpet informationsforpligtelse
Derudover indføres der skærpede informationsforpligtelser for forsikringsagenter m.fl. ved markedsføring og salg af skadesforsikringsaftaler.

Forsikringsagentvirksomheder, administrationsselskaber, underagentvirksomheder og forsikringsdistributionsvirksomheder skal i forbindelse med markedsføring til forbrugere af en skadesforsikringsaftale oplyse:

- i hvilket forsikringsselskab forsikringen tegnes
-  forsikringsselskabets hjemland
- om forsikringsselskabet er omfattet af en garantiordning, der dækker kundens krav i tilfælde af forsikringsselskabets konkurs, og navnet på denne garantiordning.

Oplysningerne skal gives til kunden senest samtidig med indgåelsen af en konkret forsikringsaftale.

Endelig skal forsikringsvirksomhederne nævnt ovenfor på deres hjemmeside på dansk oplyse om det forsikringsselskab, hvori forsikringer tegnes, er omfattet af en garantiordning og om indholdet af garantiordningen. Hvis virksomhederne ikke har en hjemmeside, skal oplysningerne gives i forbindelse med markedsføringen.

I forbindelse med lovændringen er lignende skærpede informationskrav blevet indført for skadesforsikringsselskaber - herunder for filialer af udenlandske skadesforsikringsselskaber - i god skik bekendtgørelsen (link nederst).

3) Advokatredegørelse Gable Insurance
Herudover åbner loven op for, at  Garantifonden kan gennemføre en advokatredegørelse om muligheden for at gøre ansvar gældende over for den tidligere ledelse i Gable Insurance AG, den tidligere ledelse i Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS, deres samarbejdspartnere i distributionen af forsikringer og andre rådgivere.

·       Lov om ændring af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber og lov om forsikringsformidling som vedtaget af Folketinget den 11. maj 2017.

·       Bekendtgørelse nr. 484 af 16. maj 2017 om ændring af bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder

·       Udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om bidrag til Garantifonden for skadesforsikringsselskaber

Sidste chance for kunder i Husejernes Forsikring/Gable Insurance for at købe ny ejerskifteforsikring

14.03.2017 - Mangler du en ejerskifteforsikring, fordi du har været kunde i det konkursramte Husejernes Forsikringsagentur/Gable Insurance, så er det nu sidste chance for at købe en ny i et andet selskab. Skader skal  anmeldes senest den 31. marts 2017.

Er du kunde i det konkursramte Husejernes Forsikringsagentur/Gable Insurance, så er det snart sidste chance for at købe en ny ejerskifteforsikring hos et andet selskab.

Det oplyser Forsikring & Pension, brancheorganisationen for forsikringsselskaber i Danmark.

Den formelle frist for at købe en ny ejerskifteforsikring er den 31. marts 2017, men i praksis vil fristen hos nogle selskaber være tidligere. Det skyldes, at der skal være tid til at udarbejde en tilstandsrapport, før der kan indgås en aftale om en ny ejerskifteforsikring senest 31. marts.

Skader skal være anmeldt senest den 31. marts 2017. Det skal ske til Topdanmark Forsikring via deres hjemmeside.

Normalt kan du kun købe en ejerskifteforsikring i forbindelse med, at du køber et hus. Men husejere med en ejerskifteforsikring hos det konkursramte Gable Insurance købt via Husejernes Forsikringsagentur har en ekstraordinær mulighed for at købe en ny ejerskifteforsikring i andre forsikringsselskaber i Danmark.

Helt præcist vil det være muligt at købe en erstatningsforsikring, som dækker samlet fem år fra overtagelsen af huset. Det er ikke alle forsikringsselskaber, der sælger ejerskifteforsikringer og dermed heller ikke det nye produkt.

- Branchen har helt ekstraordinært besluttet at hjælpe de nødstedte danske ejerskifteforsikringskunder i det konkursramte liechtensteinske Gable Insurance. Det gør vi, fordi et udenlandsk selskab med tvivlsomme salgsmetoder har lokket omkring 26.000 danske husejere til at købe billige forsikringer og derefter ladet dem i stikken, siger Torben Weiss Garne, underdirektør i Forsikring & Pension.

Han påpeger, at den danske forsikringsbranche tager skarpt afstand fra de salgsmetoder, som Husejernes Forsikringsagentur/Gable Insurance har brugt.

Til forsikringstagerne om konkursen i Gable Insurance AG og Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS

19.12. 2016 - Gable Insurance blev erklæret konkurs den 19. november 2016 i Liechtenstein. Gable Insurance har solgt forsikringer i Danmark via Husejernes Forsikring Assurance Agentur. Den 8. december 2016 blev også Husejernes Forsikringsagentur erklæret konkurs. Ingen af selskaberne var medlem af Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, som sikrer forsikringstagere dækning i tilfælde af forsikringsselskabers konkurs.

Torsdag den 8. december 2016 vedtog Folketinget, efter drøftelser med brancheorganisationen Forsikring & Pension, en lovændring, som betyder, at danske kunder i Gable Insurance og Husejernes Forsikringsagentur alligevel er omfattet af Garantifonden for skadesforsikringsselskaber. Lovændringen betyder, at Fonden yder dækning af krav, der ellers ikke ville være dækket.

Hvad kan du gøre og forvente i den kommende tid?
Garantifonden har nu indgået en administrationsaftale med Topdanmark Forsikring A/S. Det er Topdanmark, der skal behandle din skadessag på vegne af Garantifonden og håndtere udbetalingen af erstatningen fra Garantifonden. Dette gælder også allerede afsluttede skadessager, der blot afventer frigivelse af erstatning.

Har du en skadessag, der endnu ikke er anmeldt, eller opstår der en skade inden for de fastsatte frister (se herunder), hvor fonden dækker, skal du anmelde denne skade til Topdanmark hurtigst muligt.

Hvis du allerede har anmeldt din skade til Husejernes Forsikringsagentur, skal du ikke anmelde den igen.

Al henvendelse om skader og anmeldelse af nye skader til Topdanmark skal foretages på denne hjemmeside www.topdanmark.dk/administration

Topdanmarks første opgave er at systematisere og overføre hver enkelt sag til selskabet selv. Det sker, for at de kan håndtere de ca. 2.000 skadessager på betryggende vis, så data og oplysninger ikke går tabt.

Det tager naturligvis noget tid. Den egentlige skadesbehandling vil formentlig kunne startes op i løbet af januar 2017. Topdanmark vil dog bestræbe sig på at færdigbehandle sager - som kun mangler frigivelse af erstatning samt sager med akutte økonomiske udfordringer – så hurtigt som overhovedet muligt.

Du kan få flere oplysninger på www.topdanmark.dk/administration.

Reglerne for dækning via fonden
Der er særlige regler for dækning, herunder særlige frister, som du som forsikringstager skal være opmærksom på.

Garantifonden betaler alene erstatning for skader, som ville være dækket af de betingelser og vilkår, som gjaldt for den oprindelige forsikringsaftale hos Gable Insurance.

Generelt gælder, at man ikke får forudbetalte præmier tilbage.

Ejerskifteforsikringer
-  Skader skal være anmeldt senest den 31. marts 2017.
-  Der er en selvrisiko på 20.000 kr. for den første dækningsberettigede skade i Garantifonden. Herefter gælder den selvrisiko, der fremgår af den oprindelige forsikringsaftale.
-  Normalt vil ejerskifteforsikringer kun kunne tegnes i forbindelse med et ejerskifte. Der er dog mulighed for at købe en erstatningsforsikring på kommercielle vilkår hos nogle af Forsikring & Pensions medlemmer gældende for restperioden. Dog maksimalt fem år. Forsikringen vil kunne tegnes indtil den 31. marts 2017 med den 1. april 2017 som ikrafttrædelsesdato. Det bemærkes, at der er tale om en helt ny forsikringstype, hvorfor selskaberne kan have behov for noget tid til at udvikle produktet.

Byggeskadeforsikringer
Der er erstatning for skader i de tilfælde, hvor bygherren er trådt i likvidation eller er gået konkurs eller træder i likvidation eller går konkurs i den oprindelige polices løbetid. Krav skal være anmeldt senest den dag, hvor forsikringen udløber.

Andre forsikringer end ejerskifteforsikringer og byggeskadeforsikringer
Der er erstatning for de krav, som er opstået indtil 4 uger efter, at kunden har modtaget denne meddelelse fra Garantifonden. Skader skal være anmeldt senest den 31. marts 2017.

Klager til Ankenævnet for Forsikring
Klager, der er indbragt for Ankenævnet for Forsikring før Gable Insurances AG’s konkurs den 19. november 2016, dækkes af Garantifonden, når kunden har fået helt eller delvist medhold.

Klager over afgørelser truffet af Husejernes Forsikringsagentur ApS inden for de seneste 4 uger før konkursen (19. november 2016), kan indbringes for Ankenævnet senest den 6. januar 2017. Får man helt eller delvist medhold, er også disse klager dækket af Garantifonden.

Klager over Topdanmarks afgørelser om udbetalinger kan indbringes for Ankenævnet senest 3 måneder efter, at afgørelsen er meddelt klageren. Får man helt eller delvist medhold, er disse klager dækket af Garantifonden.

I bilaget til denne meddelelse kan du læse mere om de regler, der gælder for anmeldelse af krav, ejerskifteforsikringer, byggeskadeforsikringer, selvrisiko, frister, forudbetalt præmie og ankesager. Du kan også der få oplysning om, hvor du kan blive forsikret fremadrettet.

Brev på vej til forsikringskunder i konkursramte Gable Insurance

09.12.2016 | Danske kunder, der via Husejernes Forsikring har tegnet forsikring i det konkursramte lichtensteinske selskab Gable Insurance, kan se frem til hjælp. Det indgik brancheorganisationen Forsikring & Pension og Erhvervsministeriet en aftale om for kort tid siden (uge 48).

Torsdag den 8. december fik regeringen vedtaget de nødvendige lovændringer i Folketinget. Det betyder, at loven nu er udvidet, så den sikrer en rimelig dækning af forsikringskunderne i det konkursramte Gable Insurance og Husejernes Forsikringsagentur.

Myndigheder og forsikringsbranchen modtager forståeligt nok mange opkald fra bekymrede kunder, men vi beder alle kunder væbne sig med tålmodighed.

Før Garantifonden for alvor kan trække i arbejdstøjet, skal fonden have adgang til informationerne i konkursboet og Husejernes Forsikring.

Når det er sket, sender Garantifonden et brev til hver enkelt af de ca. 26.000 nødstedte kunder i Husejernes Forsikringsselskab. Brevet vil give kunderne besked om, hvad de skal gøre. Det ventes at ske i løbet af en uges tid.

Skader skal indtil videre stadig anmeldes til Husejernes Forsikringsagentur via deres hjemmeside www.husejernesforsikring.dk. (Dette gælder ikke mere...)

De skader, der allerede er anmeldt, skal ikke anmeldes igen. Disse skader får Garantifonden for skadesforsikringsselskaber automatisk besked om via Husejerens Forsikringsagentur.

Erhvervsminiministeriets pressemeddelelse
Forsikring & Pensions pressemeddelelse
Vedtaget lovforslag

Topdanmark Forsikring A/S er valgt som garantifondens administrationsselskab for perioden 1. december 2016 – 30. november 2020.

10.06.2016 | Det sker i forlængelse af, at garantifonden har gennemført et offentligt EU-udbud. Aftalen indebærer, at Topdanmark er forpligtet til at administrere sagsporteføljen i tilfælde af et skadeforsikringsselskab konkurs i den pågældende periode.”

Konkursboet efter Plus Forsikring A/S afsluttet

21.04.2016 | Behandlingen af konkursboet Plus Forsikring A/S er nu endeligt afsluttet.

Forsikringsselskabet gik konkurs i 2002. Alle forsikringstagere, som havde krav på erstatning for en anmeldt skade, har fået deres fulde erstatning udbetalt af Garantifonden for skadesforsikringsselskaber.

Ligeledes har alle forsikringstagere fået det beløb, som de havde betalt i præmie, tilbagebetalt af garantifonden minus de 1.000 kr., som loven fastsætter som selvrisiko. Alle krav, der er anmeldt i selve konkursboet og godkendt, vil få 9,733% af kravet udbetalt i dividende. Den endelige dividendeprocent er dog først endelig efter udløbet af ankefristen på fire uger efter afslutningen af konkursboet, som var den 19. april 2016.

Sagen har været omfattende og tidskrævende, blandt andet fordi krav fra ca. 8.000 forsikringstagere i Plus Forsikring har skullet behandles af Kammeradvokaten, der har været kurator i boet.

Garantifonden for skadesforsikringsselskaber blev oprettet ved lov i 2003 som en konsekvens af konkursen i Plus Forsikring og med det formål, at forsikringstagere ikke skulle efterlades udækket som følge af en konkurs. I de 13 år, der er gået siden Plus Forsikring gik konkurs, er ingen andre danske forsikringsselskaber gået konkurs”.

Konkursbo efter Plus Forsikring A/S - forlig indgået

24.09.2014 | Da Plus Forsikring gik konkurs i 2002 indledtes straffesager mod hovedparten af bestyrelsens medlemmer, direktion samt revisor. Baggrunden for straffesagerne var en række overtrædelser af elementære ledelses- og kontrolkrav.

Selskabets direktør blev dømt ved en offentlig straffesag, mens en række af bestyrelsens medlemmer og revisor vedtog bøder for overtrædelserne. Da straffesagen var afsluttet, valgte konkursboets kurator at anlægge erstatningssag mod Plus Forsikring A/S' tidligere direktør, bestyrelsen og revisorerne.

Først nu skulle denne erstatningssag have været indledt i retten, men kurator for boet har efter drøftelse med Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, der er boets hovedkreditor, valgt at indgå et forlig med modparten. Når forligsvejen er valgt af kurator og Garantifonden, er forklaringen primært, at retssagen kunne komme til at strække sig over en lang periode, vil være omkostningskrævende samt med stor sandsynlighed føre til et resultat, der ikke var bedre.

Det er nu kurators opgave at få afsluttet konkursboet. Det er endnu ikke muligt præcist at sige, hvornår boet bliver afsluttet. Det forventes dog at blive i første halvår af 2015.

Nyt administrationsselskab

26.11.2012 | Topdanmark Forsikring er valgt som Garantifondens administrationsselskab for perioden 1. december 2012 – 30. november 2016.

Det sker i forlængelse af, at garantifonden har gennemført en udbudsproces efter de EU-retlige regler om administration af et skadeforsikringsselskabs sagsportefølje i tilfælde af et skadeforsikringsselskab konkurs.

Publiceret/Opdateret 14-03-2017